The Stone – Teatar apsurda SMP 25/11/2017 Recenzije Materijal je doteran do savršenstva, ništa nije prepušteno slučaju, i za rezultat imamo verovatno najbolje The Stone izdanje u dosadašnjoj karijeri Žanr: Black Metal Izdavač: Adv. Promo CD / Mizantropeon Records, 2017. Web: Facebook Piše: Nebojša Lakić Beogradski black metal kult The Stone vratio se sa novim albumom Teatar apsurda, koji će 9. decembra biti objavljen za Mizantropeon Records, što će reći da je SMP dobio priliku da vam isti predstavi i pre zvaničnog izlaska. Za početak, podelio bih ovde par ličnih razmišljanja – u više navrata u prošlosti, naročito od Magle na ovamo, pomislio sam da je The Stone dostigao svoj kreativni vrhunac (što ne bi bilo iznenađenje, imajući u vidu koliko dugo bend postoji), i da bolji album od trenutnog ne mogu da snime. A onda izađe naredni, i ponovo pomislim isto… Sa Nekrozom je osećaj bio upravo takav. Po svoj logici, najbolje i najkompletnije izdanje benda u dosadašnjem radu. A onda stigne Teatar apsurda, i evo, već nakon prvih nekoliko slušanja, ne napušta me osećaj da je ovo možda i najbolji album ovog sastava ikad. Teatar apsurda je osmi studijski album The Stonea. Osam albuma objavio je metal bend iz Srbije, što je samo po sebi anomalija i praktično zalazi u domen natprirodnog. Pridodajmo tome i kontinuirane aktivnosti na svim drugim poljima (koncertni, festivalski nastupi, turneje, strani izdavači, split, kompilacijska i LP izdanja…), i ne preostaje nam ništa nego da još jednom skinemo kapu ovim ljudima i izrazimo najdublje poštovanje prema svemu što su postigli i postižu. The Stone je, kako se to iskristalisalo vremenom, sastav koji neumoljivo gura dvojac Kozeljnik/Nefas. Na bas gitari danas je tu Vrag iz bendova Infest i In From the Cold, te Honza Kapák (Master’s Hammer, Avenger), poznati češki bubnjar i producent (Hellsound studio), koji, pored bubnjeva i akustičnih gitara, potpisuje i studijske poslove vezane za ovo izdanje. Na albumu se nalazi sedam pesama, već standardno otpevanih na srpskom jeziku, koje su trajanja u rasponu od šest do blizu devet minuta, što će reći da je pred nama oko pedesetak minuta novog The Stone materijala. Ono što je već od prvih sekundi jasno je da je u studiju obavljen odličan posao. Materijal zvuči energično, razgovetno, ali i dovoljno sirovo, jer ipak govorimo o black metalu i tom pravcu svojstvenim sviračkim tehnikama. Nefasov vokal u miksu je dobio dosta prostora, te će tekstovi da se razumeju i bez čitanja istih. A Nefasovi tekstovi su jedan od najbitnijih segmenata The Stonea i uvek priča za sebe, pa ćete se tako i ovoga puta naći pred pravom mračnom poezijom jedinstvenom ne samo kod nas, nego i šire. Što se svirke tiče, album otvara kanonada rifova i blast beatova, i uglavnom će o tome biti reči tokom celog materijala – ovo je straight in face black metal kakav smo čuli na poslednjim The Stone albumima, i logična je evolucija te priče. Ono što je, međutim, novo u zvučnoj slici The Stonea, jesu povremeni, netipični horski momenti i pozadinska clean pojanja, koji su se izvrsno uklopili u uvodnu numeru „Gavranovo“ (trenutni favorit), te „Ja, car i bog“, „Harmonija u haosu“ i naslovnu. Bilo bi dobro da ih ima i više tokom albuma, jer su ovom inače slojevitom materijalu dodali još jednu ranije neistraženu dimenziju. Pesme su, iako kompleksne i svirački zahtevne, relativno jasne strukture, a bend je raspoložen i zvuči sveže kao da je na početku karijere! Zaista je zadivljujuće koliko inspiracije ovi ljudi poseduju nakon toliko godina i izdanja. Moja „bubnjarska“ strana moraće ovde da pohvali i silovitost svirke legendarnog Honze – čovek je otprašio album za desetku, a isto se, svakako, može reći i za uvek zanimljiva i jedinstvena gitarska rešenja iskusnog vuka Kozeljnika. Strašni rifovi i melodije. Zaista je zadivljujuće koliko inspiracije ovi ljudi poseduju nakon toliko godina i izdanja Nekih posebno negativnih strana ovde zaista nema, ma koliko se trudio da iskopam nešto i barem prividno izbalansiram stavove iznete u ovoj recenziji. The Stone je fanatično posvećen onome što radi, i nakon sedam albuma, navikli smo na to da ćemo sa svakim novim izdanjem dobiti vrhunski crni metal, te je tako i ovoga puta. Materijal je doteran do savršenstva, ništa nije prepušteno slučaju, i za rezultat imamo, kako već pomenuh na početku recenzije, verovatno najbolje The Stone izdanje u dosadašnjoj karijeri, i ozbiljnog kandidata za srpski metal album godine. Pred bendom je promotivna turneja, koja će, pored raznih destinacija u inostranstvu, obuhvatiti i Beograd, i to upravo na 9. decembar, dan zvaničnog objavljivanja albuma, pa iskoristite priliku da (pr)overite sve ovo i u koncertnom okruženju. Pomenimo i da će album da se pojavi u standardnoj i digipack CD, te LP varijanti, a iza benda je stala i nova PR agencija koja sarađuje sa imenima kao što su Arch Enemy, Paradise Lost i drugi, te ostaje da vidimo u kojoj meri će sve to uticati na dalju karijeru jednog od najboljih srpskih metal sastava svih vremena. The Stone – Teatar apsurda spisak pesama: 1. Gavranovo 2. Mrtvog negativ 3. Moj grob 4. Nuklearan 5. Ja, car i bog 6. Harmonija u haosu 7. Teatar apsurda The Stone - Teatar apsurda Produkcija92% Originalnost93% Vizuelni identitet89% Uverljivost96%93%Finalni utisakKomentari