(FOTO) Therion u Beogradu: Kraljevi metal opere na visini zadatka

Koncertna sezona nastavlja se jednim imenom koje se već odomaćilo na domaćem terenu – švedski bend Therion je četvrti put u Beogradu, a dosta stvari u karijeri ove kultne grupacije se izdešavalo od 2010. kada su nas poslednji put pohodili. Značajne izmene u postavi koju su mnogi smatrali ultimativnom i neuspeli eksperiment album obrada Les Fleurs du Mal je mnoge naterao da proglase Therion bendom koji pripada prošlosti. Veoma smeo poduhvat sa najnovijim trostrukim izdanjem (ili rock operom kako oni vole da ga nazivaju) Beloved Antichrist koje se promoviše na ovoj turneji je učvrstio negativne komentare, tako da je Therion imao dosta toga da dokaže sinoć i pokaže da i dalje može da uživa status koji su stekli sad već davnih devedesetih sa legendarnim albumima kao što su Theli ili Vovin… Da situacija ipak u praksi nije toliko loša za Therion u Srbiji pokazuje solidno ispunjena velika sala Doma Omladine. Oko 450 duša se po nekoj proceni skupilo za glavni bend, što uopšte nije loša cifra kada se uzmu u obzir sve navedene kontraverze koje su ih pratile u poslednje vreme.

Kratak rezime celog procesa dizanja radne temperature za nastup velikih Therion počinjemo nastupom The Devil, maskirane ekipe koja svoj stil naziva cinematic metal. Dobra svirka, nekima zanimljiva, a nekima od nas i ne, jerbo se teško odričem vokala. Generalno, dobar izbor za početak koncerta, ne vidim kako bi oni mogli biti smešteni u sredinu programa, koji nastavlja Null Positiv. Energična svirka, dosta dobar prijem kod publike. Za to se pobrinula pre svega Ellie Berlin, pevačica i front(wo)man benda! Stas, glas i beskrajno strpljenje nakon svirke. Svi smo hteli da se slikamo sa njom i ona nas je sve stoički podnela i to sa osmehom. Pobednica uvodnog dela programa svakako. Imperial Age završavaju posao kada je priprema terena za Therion u pitanju. Meni ne baš omiljen podpravac (symphonic metal, jelte), ali kvalitetno odrađena svirka koju je i publika jako dobro prihvatila. Simpatična ekipa prepušta binu masterima, zbog kojih smo, na kraju krajeva, svi i bili u Domu omladine ovo veče.

Posle završetka nastupa Imperial Age, scena se ubrzano priprema za nastup glavnog benda i 20 minuta pre najavljenog vremena na scenu stupa Therion uz zvuke “Theme of Antichrist” sa novog albuma. Bendu se ubrzo pridružuju i tri vokala, ili da šaljivo kažemo porodična manufaktura, jer je glavni muški vokal Thomas Vikstrom u društvu svoje čerke Linee, uz imponzantnu Italijanku Chiaru Malvestiti. U oči odmah upada krajnje kritičan imidž članova benda, što je nažalost navika koje nikako da se otresu još od Fleurs dana i spotova koji su pratili numere sa istog, ali s druge strane, dosta bitnije je što se odmah konstatuje odličan zvuk, što je po meni ipak glavni preduslov za uživanje u koncertu. Velika sala Doma omladine je uvek nezgodan teren, ali tonac Theriona je uspešno rešio njegovu zagonetku i omogućio da se svi slojevi njihove zahtevne muzike čuju bez većih problema.

Već druga pesma znatno podiže temperaturu u publici – “The Blood of Kingu” nam odmah daje šansu da vidimo kako se Thomas snalazi u deonicama Mats Levena koji je originalno otpevao ovu numeru, i iako je Thomas bio na visini zadatka tokom celog koncerta, mogu konstatovati da je u pomenutim deonicama ipak falilo malo te prljavštine koju Mats ima u glasu. Verovatno sam pristrasan, ali bih voleo da se u budućnosti Thomasu opet pridruže na bini Mats ili Snowy Shaw za adekvatno prenošenje svih kolorita prezentovanih na albumu u originalnoj formi.

Therion u BeograduSledeća pesma “Dinn” dovodi impozantnu figuru Elli Berlin iz Null Positiv opet na binu koja za kratko vreme prebacuje sav fokus na sebe. Zaista moćna pojava, kako stasom tako i glasom! Posle par numera sa Beloved Antichrist koje opet spuštaju dojam i vrlo je očigledno da sama publika još nije prihvatila album, sve dolazi na svoje sa dvojcem sa čuvenog Secret of the Runes – “Nifelheim” i “Ginnungagap” dovode do horskog pevanja, a veselje se nastavlja uz “Typhon”, gde postaje savršeno očigledna priča potrebe za povratkom grubog muškog vokala. Naime, Linnea je otpevala growl vokale u refrenu na jedan način koji bih ja najblaže opisao kao neprikladan, te bih voleo da ovog eksperimenta više ne bude uživo. Drugi deo koncerta u koji se zagazilo je pored kratke ekskurzije u novi album sa “My Voyage Carries On” bilo totalno posvećeno starim čuvenim biserima iz kataloga, te nije čudo da su pesme kao “Cults of the Shadow”, “The Khlysti Evangelist”, uvek gromoglasno propraćena “Lemuria” ili kraj zvaničnog dela nastupa uz “Son of the Staves of Time” digle raspoloženje u publici i držale ga takvim bez prestanka do samog kraja.

Kratka pauza za formalno dozivanje na bis i Therion se vraća da dovrši započeto sa dva najveća hita iz svog bogatog kataloga, prvo naravno uz “Rise of Sodom and Gomorrah”, posle koje se sam lider benda Christofer Johnnson obratio publici uz poziv i želju da budemo glasniji od fanova na prethodnim koncertima u Hrvatskoj i Sloveniji. Oproštaj, naravno, uz “To Mega Therion”, numeru koja već godinama zatvara Therion nastupe i atmosfera se zaista uz navedene dve pesme popela na sam vrh, tako da se bend trijumfalno povukao sa bine praćen jakim ovacijama iz publike, dakle sve u svemu, iskusan izbor za sam kraj.

Dvadeset numera, skoro dva sata – ne može se reći ni u kom slučaju da je Therion došao da otalja posao sinoć i iako lično preferiram postavu koja je nastupala 2007. kod nas, mora se priznati da bend itekako ima još šta da kaže na uživo frontu čak i uprkos iznesenim zamerkama. Ostaje da se vidi u kom će se pravcu kretati karijera ovog benda, jer su trenutno, kao što sam već rekao, na rizičnom polju, ali mislim da će se njihov put bar što se tiče turneja i dalje nastaviti sigurnim koracima u nedogled.