Album je pun pamtljivih, znalački aranžiranih pesama, kvalitetnih vokalnih partija, iskusnih akustičnih pasaža i zanimljivih melodija, i osim ako vam srce nije baš potpuno crno, pa pozitivno reagujete samo na black, death ili thrash metal, dajte mu priliku. Mogli biste biti prijatno iznenađeni…

Gothic rock sastav Grimm neobična je pojava na muzičkom nebu Crne Gore, drage mi ex-YU republike koja, nažalost, baš i ne može da se pohvali naročitim uspesima u domenu ovog, a ni srodnih (rock, metal, punk, HC) alternativnijih pravaca. Tim više, srećan sam što ispred sebe imam novi album benda kome sigurno nije bilo lako opstati u jednoj takvoj, za gothic, poprilično nezahvalnoj sredini.

Grimm je, pre svega, čedo alfe i omege benda Nebojše Đukanovića, koji je na ovom albumu odsvirao sve instrumente (minus bubanj, koji je programiran), dok je jedino u vokalnom segmentu ulogu pevača podelio sa Ivanom Janković (a u numeri “Aquarius” i sa pevačicama bendova Claymorean i Midnight Rain, Dejanom Garčević, odnosno Milom Vukelić). Produkcija je obavljena u sve popularnijem studiju Midnight u Lazarevcu kod Borisa Šurlana, preciznije, tamo je realizovano prvih osam pesama na albumu, dok se ostalih pet vodi kao bonus, a one su snimane u različitim periodima u studijima u Podgorici i Nikšiću. Koliko je sve ovo zapravo bio nezgodan projekat, te koliko je posla moralo biti obavljeno da bi album bio snimljen i objavljen, najbolje svedoči zahvalnica na omotu albuma, gde se, pored privatnih imena koji su inicirali akciju doniranja sredstava za snimanje albuma, navode i Ministarstva kulture i finansija Crne Gore koja su takođe novčano i logistički podržala ovaj projekat. Uvek je lepo kada nadležne institucije prepoznaju i podrže kvalitet, a drugi studijski album sastava Grimm to svakako jeste.

Grimm

Podsećanja radi, prvi Grim(m) album Neomeđeni, objavljen je 2008. godine. Bio je to prijatan album prepun zanimljivih pesama (“Dina”, “Rijeka moga sna”, “Kad ona ljubi te”, “Začaran”), na kojem je dominirao Nebojšin odličan glas, emotivna atmosfera, te poprilična žanrovska rastegnutost, od gothic rock i metal teritorije, do komercijalnih pop voda. Situacija je slična i ovoga puta, pa tako, pored jasnih gothic rock, skoro metal aranžmana i numera, pop zvuk i dalje je tu, te se ne mogu oteti utisku (znajući Nebojšin muzički ukus) da je to svestan kompromis koji mora da se pravi ako želi da se kroči na bilo koju binu u zemlji u kojoj, kao što rekosmo, gothic nema nikakvo sledbeništvo. I upravo je tako, album je radijski veoma prijemčiv, većina pesama može da se pušta i u dnevnim terminima, a i gostovanje na nacionalnim medijima ne bi trebalo da predstavlja nikakav problem, jer je veći deo materijala otpevan na srpskom (crnogorskom) jeziku.

Album je radijski veoma prijemčiv, većina pesama može da se pušta i u dnevnim terminima, a i gostovanje na nacionalnim medijima ne bi trebalo da predstavlja nikakav problem

Moj imenjak je, sasvim izvesno, jedan od boljih pevača na ovim prostorima. Specifičan emotivan glas, prepoznatljive boje, u potpunosti je izgrađen i idealan za muzičku pozadinu koju čujemo na albumu. Ništa manje nisam ni očekivao, odnosno, nema mnogo iznenađenja po tom pitanju. Ono što ipak jeste prijatno osveženje, to je glas već pomenute Ivane Janković. Sve pohvale iznete za muški vokal, u potpunosti su primenjive i u njenom slučaju – bez sumnje, reč je o veoma talentovanoj pevačici, a vokalni duet nje i Nebojše, uz već specifičnu Grimm atmosferu i igranje sa različitim vrstama emocija, sasvim sigurno predstavlja udarno oružje ovog benda i albuma.

Iako su, kao što smo pomenuli, pesme na albumu snimane u različitim studijima, sa produkcijske strane sve se fino uklopilo, jer je prvi deo albuma agresivniji i energičniji, dok su bonus numere (izuzev poslednje) akustičnog i nežnijeg pop senzibiliteta. U prvih osam numera, dakle, čujemo čvršći gothic rock/metal pristup i tu, generalno gledano lepu sliku, narušava jedino zvuk bubnja, koji je trenutno jedina slaba tačka pomenutog Midnight studija. Poprilično sličan, plastičan i jednoličan zvuk bubnja od albuma do albuma izlazi iz tog studija (Claymorean, Midnight Rain), i mislim da na tom polju treba da se (po)radi, s obzirom da je tehnologija uznapredovala do neslućenih granica u tom segmentu. Ipak, nije ništa toliko kritično da produkciju generalno ne bismo opisali kao vrlo dobru.

Veći potencijalan problem, međutim, nameće se iz onoga što već pomenuh – kome tačno preporučiti ovaj album, i na koju tačno publiku Grimm računa? Igranje na žanrovski poprilično različitim teritorijama, moglo bi doneti više problema nego koristi. Gothic i metal ekipa želi čvrst materijal od početka do kraja, i pitanje je da li će progutati pop numere kojih ovde ima poprilično, posebno u drugom delu albuma. Isto važi i u obrnutom slučaju, mada, ruku na srce, izuzev povremene gitarske distorzije, ništa ovde nije baš toliko žestoko da neće proći kod ljubitelja klasične pop rock škole.

Gothic i metal ekipa želi čvrst materijal od početka do kraja, i pitanje je da li će progutati pop numere kojih ovde ima poprilično

Žanrovske podele na stranu – ovaj album krasi lepa atmosfera, pun je pamtljivih, znalački aranžiranih pesama, kvalitetnih vokalnih partija, iskusnih akustičnih pasaža i zanimljiih melodija, i osim ako vam srce nije baš potpuno crno, pa pozitivno reagujete samo na black, death ili thrash metal, dajte mu priliku. Mogli biste biti prijatno iznenađeni…

Favoriti: “Vratiću se”, “Igla u oku tvoje duše”, “Spuštam se”, “Put”.

Grimm – Iza tišine spisak pesama:

1. Put
2. Vratiću se
3. Igla u oku tvoje duše
4. Euridika
5. Spuštam se
6. Aquarius
7. Rođače
8. Endless Mission
BONUS:
9. Stormy Night
10. Ale-ina (Instrumental)
11. Daj
12. Vjetar te odnosi
13. Poslednje tkanje

Grimm - Iza tišine
Produkcija78%
Originalnost84%
Vizuelni identitet77%
Uverljivost79%
80%Finalni utisak