„Satanizam je lična filozofija, život u skladu sa prirodom, a to je paganizam! Jedno ne potire drugo, već povezuje“, samo je deo stavova vodećeg domaćeg ekstremnog metal sastava, koji je krajem 2004. objavio četvrti album za srpski Rock Express Records.

SMP: OK, ovaj intervju radimo povodom izdavanja vašeg novog full length albuma, nazvanog Svetogrđe. Prvo pitanje glasi – Rock Express Records i May Result. Zanima me zašto ste se odlučili da poslednja dva materijala objavljujete za BG izdavača, nakon već doticanja inostranstva, s obzirom na to da ste određen status odavno postigli sa izdavanjem za CCP? Ne mislite li da je to u neku ruku korak unazad? Šta REX Rec uopšte može da ponudi bendu ranga May Resulta?

Kozeljnik: Ovo pitanje je verovatno proisteklo iz neverice u domaće izdavaštvo. To s jedne strane ima razloge, a s druge nema. Bili smo poprilično nezadovoljni saradnjom sa CCP-em, pa smo nastavili potragu za izdavačem, kontaktirali nekoliko izdavača vani. Imali smo i neke konkretne ponude, najkonretnija je bila iz finske izdavačke kuće Sagitarius. Međutim, Ilija je bio u vojsci, pa su pregovori ostali na ledu. Kasnije spontano odlučujemo da pitamo Branka i REX da li su zainteresovani za saradnju. Naravno, informisani smo detaljno o njihovom radu od pre, pa su i zbog toga u našim očima delovali kao da idu putem profesionalizacije. Pitali smo Branka da li može da ispoštuje naše uslove…

Mogu li neki detalji iz ugovora? Tiraž?

Kozeljnik: Tiraž je neograničen, a početni je između 500 – 2000. Branko je u startu rekao da je zainteresovan, pa to što smo tražili, i dobili smo u svakom slučaju.

Glad: Ja bih samo hteo da dodam, što se tiče ugovora sa REXom, daleko je bolji nego bilo kakvi uslovi koje smo imali na CCPu… Branko je nama godinu dana pre nego što ćemo ući u studio da snimamo Svetogrđe, platio troškove komplet snimanja, dva meseca smo skoro snimali. Retko koji bend u našoj zemlji i šire, ima takav ugovor, u ovoj vrsti muzike.

Kozeljnik: To samo govori o želji Branka i REXa, da ispoštuje bend koji, rekao si i u prvom pitanju, ima dosta iza sebe, mi ipak sviramo 10 godina, mi smo bend koji pita izdavača sa već dva albuma pre, već smo stvorili ime van granica, pa smo imali kredita za tako nešto. To se sve naravno nije dobilo na lepe oči. Izašao je album, koji prati i limitirano izdanje, sa bonus multimedijalnim diskom, veoma smo zadovoljni kako to sve izgleda. REX je, što se tiče austrijskog CCPa, daleko na profesionalnijem nivou za nas. Možda to ne važi za neke druge bendove, eto i ti sviraš u bendu koji je takođe izdao album za REX. Mi smo na REXu za treće i četvrto izdanje, a mahom su tu bendovi koji izdaju prvi ili eventualno drugi, pa se to ne može porediti i izjednačavati. Ranije sam i lično kritikovao rad REXa, što sa Brankom, što van našeg društva, Mislim da se to što sam kritikovao popravilo, a sad da li ćemo mi i dalje ostati na REXu, to zavisi od više stvari (finansijskih mogućnosti, političke krize…).

Da, to pitanje sam ti postavio upravo iz razloga što je moguće da veliki broj neupućenih poistoveti MR sa bendovima koji upravo izdaju prvi album, jer je u pitanu ista kuća…

Kozeljnik: Moramo još nešto pomenuti. REX je do trenutka potpisivanja MR-a, bio diskografska kuća koja je htela da pomaže domaćim bendovima po svaku cenu, pa su tako za REX objavljivani albumi raznih profila…

Činjenica je i da neki od bendova ni ne zaslužuju taj ugovor.

Kozeljnik: Apsolutno. Ja to nisam podržavao, jeste da nismo bili u tim vezama kao što smo danas sa REX-om, ali to nije bio kamen spoticanja da mi pitamo REX za saradnju, jedini uslov je bio da se ispoštuju naši i uslovi diskografske kuće. A i opet da podvučem – mi smo dobili mnogo više nego što je MR dobio od CCP-a. Možda čak u nekim granicama i više nego The Stone koji je na nemačkoj etiketi. Ja sam prezadovoljan saradnjom sa Karstenom, Solistitium Records, ali u ovom slučaju, izdavač nam je u zemlji, imamo komunkaciju, kontrolu… Mislim da smo mi za razliku od nekih drugih bendova uspeli kao bend da iskontrolišemo ta dva izdanja (U Slavu Rogova Naših i Svetogrđe), onako kako smo mi želeli.

Čini mi se ipak da položaj May Result u odnosu na The Stone slabi u ovom nekom proteklom periodu, zadnjih godinu dana, tačnije The Stone je sve više i više orijentisan ka inostranstvu, pozicije benda su sve čvršće… Ispravi me slobodno ako grešim, ali mnoge strane bendove koji su ovde dovođeni dočekivao je The Stone… Možda je i razlog što je Ilija (bubnjar) bio u vojsci…

Glad: Pa da, taj period je Ilija bio u vojsci, čim se on vratio počeli smo polako sa uvežbavanjem nekih već gotovih pesama, spremali smo ceo album, I to je ta neka tišina. A u to vreme The Stone je imao snimljen album i bilo je logično da će da ga promoviše. Odatle i veća prisutnost The Stonea.

Kozeljnik: Dva izdanja su bila spremna za the Stone kada je Ilija bio u vojsci. Sad zamisli šta bi bilo da nismo našli Aksinomantijana (The Stone bubnjar – prim.aut). Oba benda bi bila potpuno na ledu. To je bio veoma pozitivan momenat u radu benda, pa moram reći, uz dužno poštovanje prethodnim The Stone bubnjarima, da on idejno najviše odgovara svirci The Stonea.

Svetogrđe na staroslovenskoj velesovici

Dobro. MR novi album nazvan, Svetogrđe, tu je osam novih pesama…

Glad: Da, 72 minuta.

Zvuk je, kako sam nakon par preslušavanja mogao čuti, sirov, atmosfera mračna, klavijature su dobro postavljenje… U svakom slučaju reprezentativan materijal za žanr kojem vi pripadate… Pesme su znatno duže nego do sada što je to bila praksa. Ko je, za početak, bio zadužen za tekstove? Tematika istih?

Glad: Za tekstove sam zadužen ja, a tematika, ukratko – Totalna anti judeo-hrišćanska propaganda protiv tumora koji je 11 vekova morio naše zemlje.

Kratko i jasno, a?

Glad: Pa, to ti je sama suština. Ne volim da komentarišem svoje tekstove jer su lični. Imaju i drugu dimenziju koja se osvrće na neko naše staroslovensko nasleđe, ali više naginje na mračnu stranu, diabolički aspekat staroslovenske mitologije.

kozeljnik6Kozeljnik: Primetio sam da ljudi stalno mešaju, i prozivaju, konkretno nas, da li smo satanisti ili pagani… Ljudi iz nepoznavanja svega toga prave veliku grešku. Satanizam je lična filozofija, život u skladu sa prirodom, a to je paganizam! Jedno ne potire drugo, već povezuje. The Stone i May Result su od početka od toga satkani, naravno, uz nadogradnju, nismo mi iz početka bili od istog materijala kao danas. Promena je evidentna. Ovde ljudi sebi daju previše za pravo da zaključuju o mnogim stvarima koje ne poznaju, ne čitaju… ne čitaju sebe, pre svega.

Što se omota tiče, naslovna strana je standardno mračna, odnos boja donekle podseća na omot Tmine. Ko je zadužen za grafički deo albuma? Primećujem i da su tekstovi kucani na neobičan način, delom ćirilica, delom latinica, staroslovenski? Da li je u pitanju font ili?

Glad: To je Velesovo pismo, rukom ispisano. Ja sam to pisao rukom, Velesovica. Našao sam ekvivalentnost sa velesovicom, pošto su svi tekstovi na srpskom, našao sam odgovarajuća slova koja su odgovarala znakovima naše ćirilice. Neki znakovi su malo teži za pročitati, ali iskreni fanovi će biti upućeni u to.

Kozeljnik: Mislim da je Svetogrđe muzički, produkcijski, ideološki… definitivno najbolje izdanje koje smo do sad uradili. Naslovnu stranu i back cover radila je Jelena Bodrožić koja je radila i The Stone (Zakon Velesa – prim.aut.). Ja sam prezadovoljan njenim radom, pogotovo što je uspela da moju ideju i za Zakon Velesa i za Svetogrđe, fantastično, čak i bolje nego što sam ja to zamislio, prenese na papir… Za razliku od Tmine koja na žalost manjka, prvenstveno u artworku.

Taj omot nije loše zamišljen, već je loše odštampan, kako mi se čini. Kad smo se već dotakli Tmine, postoji li mogućnost da to recimo REX reizda?

Kozeljnik: Da, loše odštampano, ali idejno je omot odličan. To je još jedan minus za CCP, njihova greška. Što se reizdanja tiče, REX je pokušavao da reizda oba albuma, ali je CCP ponudio bezobrazne cene, u pitanju je više hiljada evra. Njima očigledno tako odgovara, vidim da nas nisu ni skinuli sa liste bendova, pare im pomalo „kaplju“… Znam da imamo i rusku licencu koja se u početku odmah radila u 2000 komada, još pre dve godine. Po mojim nekim saznanjima, May je ta svoja prva tri izdanja, bez ovog novog, prodao u nekih 3,4 hiljade komada, minimum. Mi od toga nismo videli ni prebijene pare. CCP nam je obećao i plaćanje dela troškova studija za Tminu, ali ništa nam nikad nisu dali. REX se tako nije ponašao, već je maksimalno fer i korektno prišao bendu. Kažem opet, to je samo naše neko iskustvo, iako sam objektivan po tim pitanjima. Mi smo se od samog početka kao bend želeli ograditi od svih drugih uticaja na ovim prostorima, koji nisu povezani sa ekstremnom muzikom, black i death metalom. Odatle dolaze ona amputiranja YU i srpske scene, verovatno si čuo za sve to, mnogo ljudi je raspredalo šta sam ja rekao o sceni, neki su se našli i prozvani. Ja sam samo amputirao bendove koji nisu u našoj sferi delovanja, ali nikad nisam želeo da amputiram rad ljudi koji dugo godina sviraju. Može to biti ekstreman ili ne metal, delom nam je jako bitna ideologija…

Da li vam je ideologija na prvom mestu? Znači ispred muzike?

Kozeljnik: Prvenstveno na prvom mestu.

Htedoh reći – da li bi vam smetao koncert koji lošije prođe sa muzičke/sviračke strane, a da je ideologija na mestu?

Kozeljnik: Posmatrajmo stvari ovako, ako ideologija previše ode napred, tvoja izvedba, ekspresija je zakazala, onda je problem na relaciji, znači ti nisi sposoban da ovladaš svojom ekspresijom, problem je u tebi. Mi nismo bend koji ne ume da svira i pravi pesme, to smo pokazali još sa prvim albumom. Nismo sa druge strane patološki zadojeni tehničkim dostignućima, a mozak na otavu, razumeš? Ne želim nikog da prozivam, ali činjenica je da ovde ljudi mnogo više gledaju ko kako svira, i ko je kakav majstor materijalizma, a duhovne vrednosti se apsolutno zapostavljaju.

Hoćemo li još malo o samom izdanju, znači tu je i ta limitirana verzija. Još nisam imao priliku da to vidim, pa mi recite šta se nalazi na tom bonus Cdu?

Glad: Na duplom disku imamo multimedia deo, spot za pesmu Slava to Our Horns in Blood, to je radio jedan naš fan iz Rumunije, koji je to spontano uradio, na svoju inicijativu, pa je onda tek predložio bendu, i svaka mu čast na tom radu. Zatim imamo 35 min. našeg nastupa iz Rumunije, Temišvara, sa Primordial i Negura Bunget, screensavere, wallpapere…

Kakav je kvalitet tog live snimka?

Kozeljnik: kvalitet je sasvim solidan, mislim to je butleg, nije profi, kao ni spot, ali to je jednostavno spontano došlo. Mislili smo da to limitirano izdanje uradimo u digipack formatu, ali to je na ovim prostorima još uvek preskupo, razmišljali smo i o vinilu, ali REX opet čeka povoljnu situaciju za to, iako to nije isključeno. To izdanje limitirano je na 666 primeraka. Disk je nabavljiv u Mordor Shopu, putem mailordera, mi kao bend imamo jako malo tih kopija. Biće naravno distribucija i van zemlje…

Idemo svugde gde su srpske zemlje!

Tu smo malo pričali i o tehničkim detaljima osnovnog albuma, gde su momci rekli da su veoma zadovoljni snimkom, produkcijski, čistinom zvuka, ali gde je opet zadržana velika doza agresije, i kako album u svakom slučaju bolje zvuči od Tmine koja je donekle ostala pomalo nedorečena sa produkcijske strane… Tako smo došli i do malo škakljivije teme, vezane za najavljene live nastupe benda u narednom periodu. Pored Srbije (Novi Sad, 21.1. i Beograd 19.2.) i Republike Srpske, Makedonije, Bugarske… sastav bi po prvi put trebao da ide u BH federaciju, a i u Hrvatsku, pa sledi pitanje:
Možda bi na ovo bolje odgovorio Milan (Rakić, klavijaturista, Awaken). Kako redovno dobijam najave Awaken delovanja, desilo se i stanovito završavanje jedne sa rečima tipa: “bojkot lažnim scenama u BiH, Hrvatskoj i Sloveniji”, dok opet čujem – koncerti u muslimanskom delu BiH i Hrvatskoj su u fazi pregovora? Kako bi vi to sada povezali, takva priča sa njegove strane, a sad ti koncerti, meni lično to zvuči kao neobično iznenađenje, a verujem i drugi ljudi mogu štošta da pomisle…

Kozeljnik: Da, tipa: „Kakvo licemerje“.

Tako nekako…

Kozeljnik: Momak iz Rep. Srpske, iz Walk Records (Miroslav – op.aut.) me je poprilično davno pitao za koncert The Stone, još pre tebe onda za Banja Luku. To mi je Milan rekao, njega je pitao. Kasnije je pitao za Sarajevo, sećam se da sam prvo rekao da ćemo svirati u Srpskom Sarajevu. Spomenuo je mogućnost svirke u Hrvatskoj, ja sam rekao da ćemo svirati u onim granicama gde je Srpska Krajina. Ali mi smo ranije svirali u Zagrebu (2000.). Tada niko nije svirao tamo, ni veći bendovi od nas. Mi idemo svugde gde su Srpske zemlje! Ima tamo ljudi koji vole naš rad, pa bi tu trebalo razgraničiti individuu od nacije.

Glad: Onaj koji će tamo (FBiH) nama da dođe na koncert, je musliman onoliko koliko sam ja hrišćanin.

Kozeljnik: Ako ti ljudi slušaju The Stone ili MResult, i imaju koliko toliko predstavu o tome šta mi nudimo kao bend, onda se poistovećuju sa nama. A oni znaju vrlo dobro ko smo i šta smo mi. Mi ne dolazimo iz Norveške. Mi smo bend iz Srbije, i uvek ćemo biti bend iz Srbije, i to je to. A što se tiče konkretno toga što je Milan rekao, on i dalje ne podržava taj odlazak… To je inicirano onim kad smo svirali koncert u Zagrebu, posle smo od tih istih ljudi koji su to organizovali čuli razne bljuvotine na naš račun. Naravno ne u lice. To samo govori o hrvatskom licemerju, i kompleksima. Oni su oduvek imali kompleks Srba. Naravno, ne isključujem da svugde ime dobrih ljudi, pa i tamo.

glad2

Valjda je to sad jasno. Mediji? Da li imate neku određenu ciljnu grupu, ili vam ne bi smetala promocija na domaćim TV i radio stanicama, mislim naravno na one kulturnije tipa Metropolis, 202…? Sinoć sam na promociji vašeg albuma, iskreno, očekivao više fanzinaša i medija, da li niste zvali iste, ili se nisu odazvali?

Kozeljnik: Reklamiraće se to posvuda, naravno. Mi ranije nismo imali promociju na ovim prostorima, iz ovog ili onog razloga. Samo bi odvsirali koncert, i to je to. Sada smo želeli da plasiramo album što je više moguće, naravno, u našoj priči. Zvali smo ljude koji su u tom fahu, Boško The Vault, Luka Invidia, Frubi Nocturne, bio si i ti, Metropolis TV, mislim da nismo nikog više ni zvali. To je bilo organizovano više za prijatelje, pozivnice su bile limitirane na 100 komada, prijatelji, fanzinaši…

Inostrana promocija?

Kozeljnik: Tamo The Stone ima bolji status, nego M.Result, zadnjih dve godine tišine učinile su svoje, ali svakako da ćemo ponovo početi sa promocijom tamo.

Nightwish nije metal!

Popričali smo i o trenutnoj situaciji u zemlji, raznim stranim gostovanjima, i tako pri kraju razgovora došli i do teme o inostranoj metal sceni…

Da li vama išta znači činjenica da je Nightwishov album Once, najprodavaniji muzički produkt u 2004. godini u Evropi?

Glad: (glasno i jasno) Ne! To nije ni metal!

Dobro, ali zar nije bolje videti to u medijima, ipak takvi bendovi održavaju distorziju na TVu, preko čega mlađa populacija i može da dođe do onoga što mi danas slušamo i sviramo? Ipak ćete se složiti da je veliki deo današnje metal scene počeo sa bendovima kao što su Gunsi, Bon Jovi, Europe. Nije baš lako odmah uzeti npr. Mayhem, mora da postoji neki put koji treba da se prođe…

Kozeljnik: Da, shvatam šta hoćeš da kažeš, svaka čast svemu tome, ali ti bendovi nas ne zanimaju, nije to naša priča. Mi smo daleko od svega toga…

Dotakli smo se black metal scene u globalu, pa se i složili da danas nije baš lako snimiti inovativan album striktno u black metal žanru, jer je to pravac u kojem je dosta toga već rečeno, i danas se, ako se traži inovativnost, neizbežno mora mešati sa drugim pravcima. Takođe, danas je jedan od trendova NS ideologija koja se ubacuje u black metal, što su članovi benda naveli kao totalno pogrešnu i lošu stvar koja black metalu nikako ne treba. Kopije kultnih black metal bendova takođe ničemu ne služe, ali ako se staroj materiji pristupi na pravi način, i ona se tako upotpuni, to može da zvuči veoma dobro. Za kraj sam ostavio pitanje o top 5 za 2004., ali ni Kozeljnik ni Glad nisu uspeli da pomenu ta izdanja, tako da za sad ništa od toga. Uz razmenjene čestitke za tekuću 2005. izlazimo iz kafane. Nakon par pokušaja da platimo pivo, izašli smo, a da to obavili nismo. Hvala konobaru, kako god.

Komentari