Esoteric Formulae je sjajan album. Po svetskim standardima, ne samo po lokalnim.
  • Žanr: Black / Death Metal
  • Izdavač: Adv. Promo / Corde Raide Productions, Black Market Metal Label, Funeral Hymn Records, 2018.

Esoteric Formulae je vrhunski album. Na svetskom nivou. Tačka. Recenzija ovde glat može da se završi. Tako naravno biti neće iz dva razloga. Prvo, ovakav album se ne dešava često u nas Srba, mada je ova konstatacija diskutabilna, jer je prijavljeno mesto prebivališta benda trenutno preko Atlantika, preciznije u Kanadi. Drugo, danima nerviram zamenika direktora SMP-a, kolegu Pilenceta, konstantnim odlaganjem predaje teksta, pa iako nalazim da bi bilo zanimljivo videti njegov izraz lica kada bi isti video recenziju od dva reda i par brojeva, posle sve gungule i natezanja, smatram da bi to bilo etički neprikladno. Primamljivo, ali neprikladno.

Šalu na stranu, prema podacima koji su nam stigli u dopisu, drug Branislav Panić, Alfa i Omega benda je realizaciju materijala koji će zbirno biti nazvan Esoteric Formulae započeo još 2014. godine, snimajući po, citiram, „različitim kućnim studijima“, a ceo poduhvat je finaliziran leta gospodnjeg 2018. u HellSound studiju od strane dobro nam poznate persone, legendarnog Honze Kapáka, koji je pored miksa i masteringa, lično snimio i bubnjeve. Za potrebe statistike fakat da je Bane snimio sve ostalo, jelte.

Bane

Osvrt na tehnikalije će doći ponovo docnije u tekstu, sada reč-dve o supstanci. Prvo, oseti se još uvek vatra neukaljanog duha i entuzijazma u svakom rifu. Sve je maestralno napisano i aranžirano. Ništa manje od toga. To jednostavno mora da se napomene. Gitarske deonice obezbeđuju sve što jednoj pesmi treba. I snagu, oštrinu, ali i preko potrebnu podlogu za vokalne deonice, koje su takođe rešene bez propusta, sve do jedne. Vokal sam po sebi, karakterom, nije ništa što se ranije nije čulo u okviru žanra, ali sinteza svega gore navedenog funkcioniše besprekorno. Dakle, kreativnost benda/persone ovde je u piku. Povrh svega, sve je složeno da album zvuči kao jedna kompaktna celina, a to je valjda parametar koji u ličnom pravilniku o analizi albuma, potpisniku recenzije ponajviše znači. Ako bih na silu morao da izdvojim favorita, to bi bile „Beneath the Black Earth“ i „Bringer of Pandimensional Disorder“. Eto, da ne ispadne da nikada ne ispunim tu rubriku favorita.

Oseti se vatra neukaljanog duha i entuzijazma u svakom rifu – sve je maestralno napisano i aranžirano

Mane. Nema ih… puno. Iz ličnog ugla, do određene mere mi smeta vezivno tkivo, u narodu poznato kao produkcija. Kada kažem to, mislim da ona svakako nije loša. Naprotiv, sam zvuk je vrlo dobar. Ono što mi kljuca non stop u glavi, nakon konstantnog preslušavanja albuma, je sumnja da Honza možda nije imao jasnu ideju da li da izabere malo moderniji ili tradicionalniji sound za EF, pa je miks otišao nekim srednjim putem. Što generalno uopšte ne znači da je to loše, možda je to za nekoga pravi izbor, dok meni lično ostavlja prostora za par reči zakeranja. Kao i zvuk bubnjeva. I tu bih mogao malkice da zakeram. No, on nije baš po mom ukusu. Ali moj ukus u ovom slučaju nije toliko relevantna stvar, ovo iznosim kao zapažanje, ne definitivnu konstataciju koja mutira u zamerku. Poštujemo izbor kako benda, tako i producenta. Povrh svega, kada je ceo materijal ovako dobar, ja dajem sebi slobodu da nešto što vidim kao manu, zaobiđem u krajnjoj oceni, kao znak poštovanja za uloženi trud.

Da se, za kraj, vratimo na konstataciju sa početka pisanija, Esoteric Formulae je sjajan album. Po svetskim standardima, ne samo po lokalnim. Pod uslovom da ćemo još da svojatamo bend. Ponavljam, po mojim kriterijumima, nijansa je možda falila da bude 10/10, ali zapravo koga briga za te nijanse i cepidlačenje. Sačekajte fizičko izdanje, ko to još uvek preferira, kupite i spakujte nosač zvuka na policu, na vidno mesto, da se zna gde stoji obavezna lektira. Opciono, 21. vek je i legalan download je jedna od mogućnosti, za one koji više vole megabajte od plastike pod prstima. Ah da, da ne zaboravim – svaka čast. Bilo je zadovoljstvo raditi ovu recenziju.

Bane – Esoteric Formulae spisak pesama:

1. Invocation of the Nameless One
2. The Calling of the Eleven Angles