Ovo je, bez diskusije, jedan fenomenalan album, snažan i dubok, hrabro i znalački muzički izveden, kvalitetno produciran i gotovo bez mana

Poslednji kvartal tekućeg leta gospodnjeg donosi neočekivano iznenađenje na sveopštu radost recenzenta. Iznenađenje u vidu sjajnog debi albuma A Revelation Retold koji je u vlasništvu gospodina Davida Jerkovića u narodu znanog kao Dave Van Detta. Album je objavljen samostalno i može se poslušati/kupiti na svim popularnim digitalnim servisima.

Prvo, kvalitet muziciranja na ARR neću uopšte da komentarišem. Jerković ima previše obrazovanja da bi jedan prosečan provincijski gitaroš poput mene, davao sud na tu temu. Samo ću zaključiti da je ovaj deo učinka daleko iznad proseka regionalne scene. Drugo, postoji koncept. Snažan. Ja volim koncepte. Pogotovo kada podrazumevaju konstruktivnu i inteligentnu kritiku organizovane religije. Za razradu ove teme, kako na muzičkom, tako i na liričkom planu, nema se apsolutno ništa zameriti. Istina, tu i tamo se prepozna neki od uticaja, poput novijih radova Behemoth i Septicflesh (bar mislim da sam pogodio, ostavljam prostora za korekciju), poneki prog delić (u tragovima), sa prizvukom koji bi recimo podsetio na Symphony X (početak „Dawn Has Appeared“) i stariji Evergrey, ali generalno materijal na ARR je iskovan, bar u kontekstu lokalne scene, prilično originalno, mada „prilično“ nije baš adekvatna reč zbog relativnog nedostatka zdrave konkurencije kod nas u ovom podžanru. Da budem iskren, na prvo, pa i drugo slušanje, album ne kupuje pažnju slušaoca baš lako. Svirački i aranžerski atributi uzimaju veliki deo pažnje i u određenoj meri krive kompletan ugao gledanja na ARR. Prava slika se stvori tek nakon uzimanja u jednačinu gore navedenog koncepta i tekstova. Tek tada je doživljaj albuma istinski i drastično drugačiji. Kažem “drugačiji”, mislim dublji i snažniji.

Dave Van Detta

Sa produkcijske strane sve funkcioniše vrlo dobro. Ni sam zvuk albuma mi nije legao na prvu, ali se zaista ne može puno stvari zameriti. Očekivani sound je stvar lične preference u kojoj mi se samo zvuk bubnjeva ne dopada u potpunosti, tačnije, bar kod mene kući, su overheadi malko više u miksu nego što bih ja želeo, ali u sklopu ovako kompaktne celine i bubanj radi svoj posao kako dolikuje. Poslednji segment koji ću dodirnuti u ovako opštoj recenziji je vizuelna prezentacija. Jerković definitivno nije ništa prepustio slučaju. Kvalitetni spotovi, još bolji prateći artwork i… jedina prava mana, naslovna strana albuma, koja je bezveze. U sklopu samog artworka postoje rešenja koja su momentalno bolja i prikladnija. Ovako, front mi čak malo i umlači nadasve vrlo jak utisak koji je album ostavio na mene.

Na koncu, ovo je, bez diskusije, jedan fenomenalan album, snažan i dubok, hrabro i znalački muzički izveden, kvalitetno produciran i gotovo bez mana. Ako izuzmemo front cover. (smeh) Da se razumemo, ne kupuje odmah, niti ga je moguće shvatiti i prihvatiti na prvu loptu, traži pažnje i koncentracije, ali ono što paket ARR nudi zaista ima specifičnu težinu kako na zvučnom, tako i na duhovnom planu. Meni lično nedostaje samo jedna stvar, a to je ujed, malo prave prljavštine, jer manifestacija verskih rabota na zemlji malo kada rezultira prefinjenošću koja zrači iz A Revelation Retold. Finoća i čistota nisu atributi koje volim u sklopu bilo koje rasprave na temu organizovane religije, pogotovo ne muzičke rasprave i pogotovo ne one sa prefiksom „metal“. No, ovo ne utiče na konačnu ocenu uopšte, jer cenim i poštujem identitet umetnika i put koji je odabrao za razvitak sopstvenog muzičkog izraza.

Pretendent na titulu albuma godine. Tačka.

Dave Van Detta – A Revelation Retold spisak pesama:

1. Opus Dei