Anarchia Diaboli definitivno predstavlja novi korak u Bethor stvaralaštvu i sasvim sigurno će bar malo iznenaditi, ako ne i zbuniti njegove starije poklonike

Verujem da mladenovačkog black metal ratnika Bethora ne treba posebno predstavljati na ovim stranicama. Čovek koji je inspirisan radom besmrtnog Quorthona, započeo je svoj put u tminu undergrounda još krajem osamdesetih (o čemu, nažalost, nije ostalo audio zapisa), ali definitivno je najpoznatiji po radu pod pseudonimom iza koga se krije. Bethor je serijom demo izdanja i albuma u prošloj deceniji nametnuo svoje ime i stil pri čemu se držao najtvrdokornijih podzemnih principa i black metal prezentovan na tim izdanjima, kroz koji su se često preplitali uticaji grind i noise elemenata do samih granica neslušljivosti, definitivno je specifičan i nije za svakoga. Posle pauze od skoro deceniju, započinje saradnju sa jednom od naših najagilnijih izdavačkih kuća Miner Records i nakon demo kompilacije pod nazivom Bethor od prošle godine, konačno je došlo vreme i za novi album.

Anarchia Diaboli definitivno predstavlja novi korak u Bethor stvaralaštvu i sasvim sigurno će bar malo iznenaditi, ako ne i zbuniti njegove starije poklonike u više aspekata. Pre preslušavanja upada u oči zanimljiva činjenica da je Bethor rešio da poveri rad na produkciji Srđanu Brankoviću u Paradox studiju, što ne bi bila baš prva asocijacija na necro zvuk koji je Bethor do sada gajio. Kad smo već kod toga, treba reći da sama zvučna slika prezentovana na Anarchia Diaboli nije toliko sirova i gruba kako smo to već navikli od Bethora u prošlosti za šta je sasvim sigurno zaslužan novi producent. Srđan je materijalu dao dosta čistiji zvuk i razumljivije deonice – nažalost, morao bih da iznesem zamerku na zvuk bubnja što bi bio moj standardni problem sa albumima koji dolaze iz Paradox studija. Naime, po mom mišljenju bubnju nedostaje snage, pa čak zvuči i veštački na pojedinim mestima, što sasvim sigurno ne ide uz zvuk koji Bethor treba da ima. Uz popravku tog elementa bilo bi sve veoma bolje, posebno zbog toga što meni iskreno prija jasniji zvuk kod Bethora bez mučiteljskih noise upadica.

Zvučna slika prezentovana na Anarchia Diaboli nije toliko sirova i gruba kako smo to već navikli od Bethora u prošlosti

Što se tiče samog muzičkog stila, treba reći da je na albumu kao kompozitor učestvovao Bethorov stari prijatelj Vermis iz All My Sins koji je napisao veći deo materijala. Sama muzika je klasičan black metal u stilu prvih Bathory albuma, bez preterano komplikovanja i sa dosta atmosfere, a Bethor je od Quorthona pokupio i smisao za naglašene vokalne deonice koje lako ulaze u uho. Kad se ovo spoji sa čistijom produkcijom dobija se sasvim sigurno najprijemčiviji Bethor album bez značajne žrtve na polju muzičkog stila, što je stvar za poštovanje, a možda čak i odbijanje, sve zavisi od vašeg tvrdokornog stava.

Album je ispresecan čudnim instrumentalima koji daju predah od frontalnih napada, što je osobina koju je Bethor pokupio od još jedne od svojih velikih inspiracija, finske institucije black metal korena, kulta Beherit. Ovakav black metal okrenut osamdesetim godinama je danas sasvim sigurno raritet na našoj sceni i dobro je da čovek koji je i bio tu kad se sve inicijalno dešavalo drži plamen tog zvuka još visoko uzdignutim. Na albumu gostuje još jedan čovek sa početaka ekstremne scene u Srbiji, a to je Atila iz Hellera, dok Csaba Németh koji je bio zadužen za omot zatvara album svojim vriscima na outro numeri „De Resurrectione Autem Mortuorum“. Sve u svemu, Bethor je oko sebe za ovu priliku skupio jaku ekipu ljudi koji znaju šta rade i rezultat je morao biti dobar.

Ovakav black metal okrenut osamdesetim godinama danas je raritet na našoj sceni i dobro je da čovek koji je i bio tu kad se sve inicijalno dešavalo drži plamen tog zvuka još visoko uzdignutim

Anarchia Diaboli je novi korak na Bethor putu i zaista se radi o nečemu svežem u njegovom katalogu, tako da mogu samo da se nadam da će naći vremena da bend održava aktivnim bez pauza kako je to već bio slučaj u prethodnom periodu, a za buduća izdanja se nadam da će doći do promena u segmentima produkcije kako bi ponuđeni materijal bio još ubedljiviji.

Bethor – Anarchia Diaboli spisak pesama:

1. Intro
2. Anarchia Diaboli