Tamerlan je specifičan projekat, iza kojeg se krije Timur Iskandarov, alfa i omega cele priče. Poreklom iz hladnih krajeva Sibira, Timur kreativni rad započinje i razvija ga u Beogradu, gde uporedo sa završavanjem muzičke škole, radi na nekoliko različitih projekata, sa akcentom na pomenuti matični, folkom, ambijentalima i neoklasikom inspirisan Tamerlan.

Objavljivanje drugog albuma, Gemini – Worlds of Eternal Creation, nesumnjivo je povod za razgovor koji sledi.

SMP: Pozdrav, Timure, ovaj intervju bih želeo da počnem razgovorom na temu samog početka projekta Tamerlan, kako je sve počelo i kako su se tvoje ideje uobličavale u muzički žanr koji trenutno neguješ?

Timur: Pozdrav i tebi Marko. Sve je počelo onog trenutka kada mi je dosadilo konstantno koketiranje sa umetnošću preko kanala muzičkih škola, i onih koji preko muzike promovišu načine razmišljanja i funkcije koje su zapravo bliske nekom sportu ili zanatu. Za mene je muzika ipak predstavljala nešto više… nešto ličnije, tako da sam i poželeo da joj odam čast tako što ću nekim mojim razmišljanjima i inspiracijama dati upravo ovakav, zvučni oblik. Za to sam iskoristio sredstva koja su meni bila pri ruci i sa kojima se ja najbolje snalazim (mentalna i materijalna sredstva, da budem precizniji), i na kraju je sve prirodno došlo na upravo ovakav stil u kojem se oblikujem.

Da li je ime projekta Tamerlan inspirisano čuvenim tursko-mongolskim osvajačem?

Tamerlan, ili Timur-lenk je vojskovođa, čije ime i ja ponosno nosim od svog rođenja. Međutim, današnje poimanje istorije je malčice iskrivilo stvari, pa se Tamerlan smatra mongolskim osvajačem, iako je bio čistokrvni Uzbekistanac. Tako da je, na neki način, ime projekta bilo određeno i pre nego što sam se odlučio da sviram.

Da li možeš ovog trenutka, posle dva full length albuma, reći kog trenutka se ostvario tvoj muzički indentitet? Kada je projekat Tamerlan postao baš ono što si ti želeo?

Ovaj projekat je postao baš ono što sam ja želeo, još kada sam napisao i snimio svoju prvu kompoziciju. Od tog trenutka pa nadalje (to infinity and beyond <smeh>), ceo taj identitet se samo dodatno razvija i napreduje, ali ne odstupa od početne ideje… Veoma mi je drago zbog toga, mogu ti reći.

Da li si prisutan u još nekim bendovima/projektima u Srbiji i da li si bio muzički aktivan u svojoj domovini?

Trenutno onu energiju, koja se i ne uklapa u ono što radim kao Tamerlan, trošim na etno-metal grupu Parahelia, gde sviram bas i radim pozadinske vokale. Takođe, tu je i industrial-ambient projekat Seance13, koji je aktivan jedino u slučaju da treba da se izbaci neka baš negativna energija. Što se drugog dela pitanja tiče, ja sam se u Srbiju doselio sa nekih 6-7 godina, i upravo ovde sam započeo sve što se muzičkog rada tiče, tako da mi ovi prostori i predstavljaju neku bazu.

Koliki uticaj u komponovanju na tebe imaju drugi muzički pravci ili se isključivo tvoja interesovanja vezuju za kulturološki etničku muziku? Koliki uticaj imaju razne forme umetnosti?

U glavnom se, prilikom komponovanja, ne oslanjam na druge muzičke pravce (iako ima zaista mnogo pravaca koje slušam i volim), a pre će me inspirisati drugačije forme umetnosti, kao što je slikarstvo, literatura, film i td, koje ću lično poželeti da “ozvučim”. Iako, najveći deo inspiracije proizilazi iz sasvim drugih oblasti.

Da li poseduješ određeno muzičko obrazovanje?

Imam završenu nižu muzičku školu, kao i srednju, koju sam doveo do kraja, ali to i nije nešto što mi puno znači. Njihov cilj je da te osposobe za rad u svemu ovome, a ne da ti otvore neki kreativni instinkt (kao što sam rekao ranije, spreme te za zanat). Moji motivi u bavljenju muzikom su totalno drugačiji.

Koncertno nastupaš sa gostujućim muzičarima dok na albumu sviraš sve instrumente. Koliko si relaksiraniji kada sve uradiš sam i da li osećaš bar minimalnu nelagodnost kada nastupaš sa gostujućim muzičarima zbog mogućnosti da se tvoja muzika ne interpretira bas kako si je ti odsvirao?

Upravo zbog tog razloga i ne volim često da nastupam. Svako ima svoj identitet i normalno je da ću u određenoj meri morati da promenim muzičku liniju zbog nekog gostujućeg muzičara. Ali, s obzirom da dosta lično shvatam ono što radim, te promene mi ne prijaju baš mnogo. Mada, drugo rešenje je sviranje uz matrice, što ne dolazi u obzir, jer to nije poenta živog sviranja. Takođe, prilikom samih nastupa se baš lepo provodim, tako da po nekad i mogu da napravim neki privremeni kompromis. 🙂 Međutim, bez obzira na sve, osnova i suština moje muzike je uvek bila, i uvek će biti ono što ja uradim sam, i ono što je zabeleženo na studijskom snimku.

Danas Tamerlan predstavlja unikatan projekat u Srbiji. Na kakve reakcije nailaziš, i da li one dolaze i iz inostranstva?

Reakcije su veoma pozitivne, i to me jako raduje. Jeste da ja ovu muziku radim prvenstveno zbog sebe, ali isto tako želim da dođem do što više istomišljenika i onih koji se pronalaze u ovome, bez obzira na geografski položaj. Sve reakcije podjednako dolaze i sa ovih prostora i iz inostranstva (u poslednje vreme i od malo većih imena, što me je prilično iznenadilo).

Iako je Tamerlan u potpunosti tvoje delo, koliko si otvoren za sugestije i razne predloge drugih ljudi?

Ovaj projekat jeste moja kreacija, ali to ne znači da posle neke moje ideje “nema dalje”. U koliko mi se nečiji predlog dopadne, i pokaže mi se kao nešto što će doneti bolje rešenje od moje inicijalne zamisli, nemam problem da to i poslušam.

Svakim novim albumom poboljšavaš svoju sposobnost da uvedeš slušaoca u svet Tamerlana, odvedeš ga na muzičko putovanje, ali ja bih te pitao koji ili kakvi geografski predeli ostavljaju tako jak uticaj na tebe da ih kasnije ilustruješ kroz muziku?

Verovatno će ti biti logično ako kao predele navedem delove Rusije (tačnije Sibira) i Uzbekistana… Mesta odakle sam poreklom. Međutim to je samo mali deo predela koje želim da dočaram. Znaš i sam do kakvih predela možeš doći samo ako obratiš pažnju na snove, maštanja i određena stanja svesti u koje možeš da dođeš. Ovaj svet, ili bilo koji drugi… svi su spremni da budu inspirativni u onoj meri u kojoj si ti spreman da im se otvoriš.

Koliko si zadovoljan saradnjom sa izdavačem Quartier23 iz Nemačke?

Za sada sam veoma zadovoljan. Po komunikaciji, po stavu i generalnom odnosu prema muzici i mnogim drugim stvarima, Quartier23 zaista predstavlja okruženje u kojem mi je drago da održavam svoje radove u ovom stadijumu.

Da li nam možeš nagovestiti budući razvitak projekta Tamerlan? Šta se može očekivati u budućnosti?

O budućnosti neću još ništa da otkrivam na ovaj način… Pogotovo što u sadašnjosti ima šta da se vidi i čuje <smeh>. Međutim, obećavam da će biti interesantno…

Hvala ti, Timure, na divnom razgovoru, ovaj odeljak je potpuno tvoj da kažeš šta god poželiš…

Meni je bilo zadovoljstvo da odgovaram na tvoja pitanja, Marko. Svi zainteresovani čitaoci su dobrodošli na moju myspace stranicu (dok se ne pojavi zvaničan sajt, što će biti uskoro): www.myspace.com/fullmoonfestival. Vidimo se na Exitu.