Još jednom je potvrđeno da su Friš i ekipa posvećeni pravljenju hitova po principu „direkt u glavu“, sa šaljivim i njima svojstvenim tekstovima koji su slika i prilika vremena i prostora na kojem živimo

• Žanr: Horror Folk
  • Izdavač: Multimedia Music, 2014.

Novosadski metal folkeri vratili su se sa novim albumom! Mada, nije da su negde uopšte i odlazili, čak naprotiv – u periodu od objavljivanja prethodnog albuma Undergrand (2008.), sastav je učvrstio svoj status i otisnuo se i van granica Srbije, proširio bazu fanova i zabeležio gomilu solo i festivalskih nastupa u zemlji i inostranstvu. Međutim, nedavno nas je pogodila vest da je bend najavio prestanak sa radom nakon promocije novog izdanja, pa nam ostaje da vidimo koliko su ozbiljni sa tom odlukom, i fokusiramo se na album koji je pred nama.

Dakle, devet pesama, 40 i kusur minuta materijala… Neke numere smo već dobro prostudirali, jer su nam u prethodnom periodu ponuđene u vidu singlova i propratnih video spotova. „Sedmica na lotu“, „Volim te“, „Ćerka đavola“ i „Metal sviraću“ beleže svaka po više od 100.000 pregleda na YouTubeu, tako da nema potrebe preterano da ih predstavljamo. Ove pesme ponovo su snimljene za potrebu novog albuma, sa tek pokojim kozmetičkim zahvatom.

Već nakon uvodne numere u kojoj nam momci jasno govore šta sviraju i kom miljeu pripadaju, Defformero nam nudi verovatno najveći adut albuma, a to je nastavak „Gotičarke“ sa prethodnog izdanja, pesme koja izaziva pravu histeriju bilo da je ekipa izvodi u Bugarskoj, Makedoniji, Sloveniji, Hrvatskoj, RS… ili kod kuće. „Gotičarka 2“ tekstualno se nadovezuje na prvi deo, a i svirački je tu negde – heavy metal škola rifova sa velikim refrenom i bombastičnim delovima ostaće zabeležena kao jedna od najboljih domaćih pesama unutar pomenutog žanra. Kako je Defformero sastav koji se ne boji eksperimentisanja, tako će mnogi biti (ne)prijatno iznenađeni krajem ove pesme, kada iz gothic bajke prelazimo u nešto drugačije, opojnim mirisom marihuane ispunjeno okruženje…

perodefformero_booklet12312„Gastarbajter“ je aktuelni singl za koji je snimljen spot i lični favorit broj 2. Još jednom je potvrđeno da su Friš i ekipa posvećeni pravljenju hitova po principu „direkt u glavu“, sa šaljivim i njima svojstvenim tekstovima koji su slika i prilika vremena i prostora na kojem živimo. Tako je i sa numerama „Fejsbuk Stana“ i „Teretana svakog dana“, dok sa pesmom „Extra“ stvari stoje nešto drugačije – naime, reč je o, kako je to Friš opisao, „letnjem rokić hitiću“, radio-friendly numeri u kojoj je Bišketu na vokalima pomogla i Tijana Bogičević (inače otpevala sve pomoćne vokale na albumu). A da Defformero ne odustaje od prog korena, jasno će vam biti kada čujete kraj ove kompozicije.

Ekipa je veoma usvirana i vidno raspoložena na albumu, a ponuđen nam je standardno vrhunski hard ‘n’ heavy, progressive (i kakav sve ne) metal. Vihor i Srđan na ritam sekciji precizni su kao sat, a Friš je demonstrirao fenomenalan gitarski rad. Biške kao Biške, čovek je frontmen kakvog majka ne rađa svaki dan i pojava koja će malo koga ostaviti ravnodušnim. Da je to već odavno poprimilo sulude razmere, svedoči i više od milion i po pregleda „Masovne sarane“ u Horror Bishke varijanti.

No, da se vratimo na Defformero – ličnog sam mišljenja da je poseban plus što album nije pretrpan pesmama i što, u eri hiperprodukcije i hroničnog nedostatka koncentracije, traje taman koliko treba da se u cugu presluša i ostavi nas sa osmehom na licu.

Produkcijski (Studio Road), materijal je ujednačen, „živ“ i ne preterano ispoliran, a kad se sve sagleda, gitare zvuče zaista reprezentativno, dok ni ostatak instrumenata ne zaostaje mnogo. Rekao bih da se jedino na „peglanju“ glavnog vokala možda moglo još malo da poradi, kao i da bi valjalo da su različite vrste pomoćnih vokala u većem obimu prisutne na teritoriji celog albuma. Kad smo već kod toga, pomenimo i da album obiluje gostima: pored pomenute Tijane Bogičević, tu su i Boban (Ritam Nereda), Žare (S.A.R.S.), Aca Celtic i Lale (Orthodox Celts), te Miodrag Jevtić (Carbon Cartel). Sramota bi bilo ne pohvaliti i dizajn naslovne strane te ilustracije i foto montaže u bukletu (i ovoga puta Boban Nered), koje se fenomenalno uklapaju u kompletnu Defformero priču.

Na kraju, nadam se da ovo nije poslednja recenzija koju ću pisati kada je reč o albumima ovog sastava. Ako se prisetimo, malo ko je očekivao povratak Defformera i uopšte realizaciju albumčine kakav je Undergrand, tako da, posmatrajući to tako, sve ovo je neočekivan bonus, pa ne treba biti nezahvalan. Kakva god definitivna odluka benda da bude, ostavili su nam mnogo pesama koje će da se vrte po žurkama godinama i godinama ispred nas. Sva ova priča i te kako je imala smisla, ma koliko kombinacija vrhunskih metal rešenja sa splavarsko/svadbarskim vokalom i suludim tekstovima u teoriji zvučala odbojno.

1. Metal sviraću
2. Gotičarka 2
3. Gastarbajter